۱۳۸۷ خرداد ۳, جمعه

برنامه ي الهام گرفته شده از ديانت بهايي




برنامه ي الهام گرفته شده از ديانت بهايي در جلسه ي سازمان ملل توجه ها را جلب نمود

19 مي 2008
سازمان ملل متحد
يک برنامه ي ملهم از ديانت بهايي که صدها نفر را در هوندوراس و کلمبيا براي مشارکت در توسعه ي روستايي آموزش داده است، به عنوان مدلي براي توسعه ي مداوم، اين هفته در يک جلسه ي اصلي سازمان ملل برجسته شد.
اين برنامه که به عنوان SAT – مختصرشده ي عبارت Sistema de Aprendizaje Tutoria به معني سيستم يادگيري خصوصي - شناخته شده است، در يک کارگاه سه ساعته طي شانزدهمين جلسه ي کميسيون سازمان ملل در راستاي توسعه ي پايدار که از 5ام تا 16 ام مي در مرکز کاري سازمان ملل در نيويورک برگزار گرديد، ارائه شد.
جامعه ي جهاني بهايي دو همايش ديگر را نيز در جلسه ي امسال کميسيون حمايت کرد – گروه مذاکره اي بر موضوع "ابعاد اخلاقي تغيير اقليمي: دلالت هايي براي توسعه ي روستايي و کشاورزي اقريقا" و ديگري تحت عنوان "توسعه ي پايدار بدون زنان روستايي؟"
طاهره نيلر، نماينده ي جامعه ي جهاني بهايي در سازمان ملل اظهار نمود که نوزده بهايي از نه کشور به عنوان شرکت کنندگان مدني – اجتماعي، در کميسيون امسال شرکت داشتند.
او ادامه داد: "درمقابل پشت صحنه ي بحران هاي غذا و تغيير اقليمي، کميسيون امسال يک خط مشي کليدي براي نمايندگان بهايي فراهم آورد تا بر اهميت کشاورزي را در استراتژي توسعه ي جهاني خود تاکيد کنيم."

برنامه ي SAT
کارگاه SAT با عنوان "مدلي براي قابليت سازي توسعه ي پايدار روستايي :SAT"، بخشي از برنامه ي "مرکز يادگيري" کميسيون بود و بحثي گسترده از اصول روحاني و اخلاقي را نمايان ساخت که اين ابتکار را تقويت نمود.
ارين مورفي گراهام، عضوي از اساتيد آموزش و پرورش در دانشگاه کاليفرنيا، بريکلي گفت: "اين واقعاً درباره ي تخفيف فقر نيست. توسعه درباره ي ايجاد قابليت هاي بشري است."
دکتر مورفي گراهام، يک بهايي که تأثيرات SAT را در هوندوراس بررسي مي کند، خصوصاً در اصطلاحات تواندهي زنان، بيان نمود که برنامه در ابتدا توسعه ي قابليت هاي تصميم گيري فرد و گروه را دنبال مي کند با ارائه ي اين ايده که دگرگوني فردي بايد با دگرگوني اجتماعي همراه باشد.
او گفت: "ما اين طور نمي بينيم که اين دو فرايند قابل انفکاک باشند."
باري اسميت، يکي از مؤسسين انجمن بيان، سازماني غيردولتي و الهام يافته از ديانت بهايي در هوندوراس که استفاده ي گسترده اي از برنامه ي SAT در هوندوراس نموده است، گفت که اين اقدام متفاوت از ابتکارهاي ديگري است که نگرش افراد، مهارت ها، بينش ها و دانش را گسترش مي سازد و شرکت کنندگان را از طريق نشان دادن اينکه آنها آنچه براي پيشرفت شرايط خودشان لازم است، قدرتمند مي سازد.
دکتر اسميت گفت: "برخي اوقات مجموعه ي ذهني وابسته اي وجود دارد که تحت آن افراد حس نمايندگي ندارند." اما با اين برنامه، نوعي "بازفکري درباره ي مفروضات اساسي مربوط به ماهيت توسعه و پيشقدمان آن" وجود دارد.
برنامه ي SAT توسط مؤسسه ي خصوصي آموزشي فوندايک در کالي، کلمبيا ايجاد گرديده بود.

تغيير اقليمي
مذاکره ي اين هيئت بر بعد اخلاقي تغيير اقليمي بر تأثيري که احتمالاً گرم شدن جهاني بر توسعه ي کشاورزي و روستايي افريقا دارد تمرکز نمود و اينکه چطور درک ابعاد اخلاقي تغيير اقليمي براي اداره کردن بحران هايي که قبلاً گفته شد، اضطراري است.
دويت آلن، متخصص در بهسازي تعليم و تربيت در دانشگاه الد دومينيون در نورتفولک، ويرجينا گفت: "ما براي واقعيت وابستگي متقابلمان به آموزش نياز داريم."
دکتر آلن که يک بهايي است، گفت: "ما به آلاتي نياز داريم تا مسائل را از لحاظ اخلاقي حل کنيم. تعليم و تربيت مي توانيد برخي از چنين ابزاري را فراهم نمايد."
او همچنين اين موضوع را مورد ملاحظه قرار مي دهد که در تلاش براي اداره ي چالش هاي تغيير اقليمي، زنان و جوانان منابع بهره برداري نشده اي هستند.
زنان روستايي
مذاکره ي مربوط به توسعه ي پايدار و زنان روستايي که توسط جامعه ي جهاني بهايي حمايت شد، بر اساس سازمان کشاورزي و غذاي سازمان ملل، اين حقيقت را برجسته ساخت که زنان مسؤل توليد نيمي از غذاي جهان هستند، و در کشورهاي در حال توسعه، بين 60 تا 80 درصد توليد غذا را به عهده دارند.
ژانت گورانگ، کارشناس در جنگلباني و توسعه ي زنان توسط سازماندهي زنان براي تغيير در کشاورزي و مديرمت منابع طبيعي، گفت: "ما بايد با اين حقيقت که چهره ي کشاورز، زن است کنار بياييم."
دکتر گورانگ گفت که سرمايه گذاري کشاورزي و مؤسسات مديريت بايد بيشتر نسبت به زنان پاسخگو باشند و زنان خودشان بايد حقوق خود را فراگيرند و خدمات و ياري هايي را که نيازمندند درخواست کنند.
منبع : اخبار جامعه جهانی بهائی

هیچ نظری موجود نیست: