۱۳۸۷ خرداد ۵, یکشنبه

کمپین یک میلیون امضا


فعالان حقوق مدنی زنان در ایران از تابستان سال ۱۳۸۵ دو کمپین در دفاع از حقوق زنان به راه انداخته‌اند که با استقبال زیادی مواجه شده است. این دو کمپین یکی "یک میلیون امضا برای تغییر قوانین تبعیض‌آمیز علیه زنان" و دیگری "قانون بی‌سنگسار" از قوانین کیفری ایران است.
کمپین "یک میلیون امضا" پس از اجتماع زنان در میدان هفت تیر تهران در ٢٢خرداد سال ٨٥ تدارک دیده شد. این اجتماع مسالمت‌آمیز زنان با سرکوب شدید نیروهای انتظامی و پلیس ویژه زنان روبرو شد و شماری زیادی نیز بازداشت شدند. کمپین "یک میلیون امضا" با وجود گذشت کمتر از یک سال از فعالیت آن، توجه زیادی را در داخل و خارج از ایران به خود جلب کرده است.
به‌رغم خصلت مدنی و غیرسیاسی این کمپین، فعالان و دست‌اندرکاران آن در یک سال گذشته از فشارهای نهادهای انتظامی و امنیتی در امان نبودند. تاکنون دهها نفر از آنان به اتهام "اخلال در امنیت ملی" در معرض پیگرد قضایی قرار گرفته‌اند و یا برای مدتی بازداشت و حبس شده‌اند.
نوشین احمدی خراسانی و پروین اردلان، دو تن از فعالان مشهور حقوق زنان که در کمپین یک میلیون امضا نیز نقش فعال داشتند، هر یک به سه سال حبس محکوم شدند. علاوه‌بر این دو، خانم‌ها آزاده فرقانی، محبوبه حسين‌‏زاده، ناهيد کشاورز، آسیه امینی، ژيلا بنی‌یعقوب، فرناز سیفی، زینب پیغمبرزاده، سارا لقمانی، ناهيد جعفرى، جلوه جواهرى، بهاره هدایت و ... از جمله‌ی فعالانی هستند که در ارتباط با فعالیت‌هایشان در کمپین‌های "یک میلیون امضا" و "قانون بی‌سنگسار" مورد تعقیب قضایی قرار گرفته‌اند.
مطالب زیر که از آرشیو آن‌لاین فارسی دویچه وله دستچنین شده‌اند، گوشه‌هایی از فعالیت مدنی زنان ایران و مشکلات آنها را بازتاب داده‌اند.

مطالب مرتبط

DW-WORLD: حمایت بین‌المللی از جنبش زنان در ایران
۶ زن برنده‌ی جایزه‌ی صلح نوبل به همراه بیش از دویست نهاد و فعال حقوق بشر، با صدور بیانیه‌ای، همبستگی خود را با جنبش زنان ایران اعلام کردند. بیانیه از جمله خواهان توقف پیگرد قضایی فعالان کمپین "یک میلیون امضا" شده است. (07.03.2008)
DW-WORLD: اتهام‌های تازه، هدیه به فعالان حقوق زن
شش تن از دریافت کنندگان جایزه صلح نوبل به مناسبت روز جهانی زن بیانیه‌ای صادر کرده‌اند. در این بیانیه از حکومت ایران خواسته شده که به بازداشت و پیگرد فعالان حقوق زن خاتمه دهد. (07.03.2008)
DW-WORLD: شجاع، جوان، باتجربه • جنبش زنان و کمپین یک میلیون امضا از هشت مارس سال گذشته تا امسال
فعالان زن می‌گویند: سال سختی بود، اما به نگاه و روش هایی جدید رسیدیم. سختگیری‌هایی که به زنان شد، به خاطر ترس از توان جنبش زنان بود. نگاهی به تجربه جنبش زنان و کمپین یک میلیون امضا به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی زن. (06.03.2008)
DW-WORLD: دستگیری دو عضو دیگر کمپین یک میلیون امضا
دو عضو دیگر کمپین یک میلیون امضا، روز پنجشنبه در پارک دانشجوی تهران بازداشت شدند.علت حضور آنها در پارک، اجرای یک تـئاتر خیابانی با موضوع حقوق زنان در حاشیه جشنواره فجر و جمع‌آوری امضا برای بیانیه کمپین بوده است. (15.02.2008)
DW-WORLD: اهدای جایزه اولاف پالمه به پروین اردلان
جایزه سال ۲۰۰۷ بنیاد اولاف پالمه «به پاس تلاش موفق در تبدیل خواست برابری حقوقی زنان و مردان به یکی از وجوه اصلی مبارزه برای دموکراسی در ایران»، به پروین اردلان از فعالان کمپین یک میلیون امضا تعلق گرفت. (13.02.2008)
DW-WORLD: آش نذری و چند و چون مبارزه‌ی زنان
شفیق: «کمپين يک ميليون امضا، نه حزب سياسی است و نه يک سازمان با خطی واحد. بلکه جنبشی است که هدف اصلی آن، حرکت برای لغو تمامی قوانين تبعيض‌آميز جنسيتی با مراجعه به ميثاق‌های بين المللی است. » (28.01.2008)
DW-WORLD: شبکه‌ی سراسری زنان علیه خشونت قانونی در ایران
"شبکه همبستگی بين‌المللی با مبارزات زنان ايران"،هدف خود را "حمایت و همبستگی با جنبش داخل ایران" اعلام کرده است و به‌طور مشخص از کمپین "یک میلیون امضا" پشتیبانی می‌کند.مصاحبه‌ای با یکی از مسئولان شبکه، در باره‌ی اهداف آن. (24.11.2007)
DW-WORLD: خشونت قانونی علیه زنان در ایران
بخشی از خشونت‌هایی که به‌صورت قانونی علیه زنان اعمال می‌شود، مربوط به حقوق مدنی آنها است. در بحث مربوط به حقوق کیفری نیز، خشونت نسبت به زنان مشمول مجازات نمی‌شود که همین به نوعی رفتار خشن نسبت به آنها را تشویق می‌کند. (23.11.2007)
DW-WORLD: احکام زندان برای فعالان حقوق زنان
دلارام علی و شمار دیگری از زنان حاضر در تظاهرات میدان ۷ تیر به زندان محکوم شده‌اند. وکیل علی و یکی از اعضای «کمیته مادران کمپین» در گفتگو با دویچه وله از دلایل غیرقانونی‌بودن این احکام و تلاش برای لغو آنها می‌گویند. (08.11.2007)
DW-WORLD: سایه زندان بر سر فعالان جنبش زنان
نسرین ستوده: «به موجب اصل ۲۷ قانون اساسی تشکیل اجتماعات و شرکت در اجتماعات آزاد است، مگر اینکه افراد شرکت‌کننده سلاح حمل بکنند. در تجمع ۲۲ خرداد ۱۳۸۵ هیچ یک از شرکت‌کنندگان سلاح حمل نکرده بودند و شعارها مسالمت‌آمیز بود.» (07.11.2007)
DW-WORLD: تأیید حکم دوسال و نیم حبس برای دلارام علی، فعال حقوق زنان
در دادگاه تجدید نظر در تهران حکم دوسال و نیم حبس برای دلارام علی، یکی از فعالان جنبش زنان ایران، تایید شد. دلارام علی پیش از این بخاطر شرکت در تظاهرات مسالمت‌آمیز علیه قوانین ضدزن در ۲۲ خرداد ۱۳۸۵ محکوم به حبس شده بود. (04.11.2007)
DW-WORLD: بازداشت ۲۵ نفر در کارگاه آموزشی کمپین یک میلیون امضا در خرم آباد
روز جمعه (۱۴ سپتامبر / ۲۳ شهریور) کارگاه آموزشی کمپین یک میلیون امضا در خرم‌آباد با حمله پلیس متوقف شد. ۲۸ شرکت کننده در کارگاه کتک خورده و با تهدید و توهین بازداشت شدند. ۳ تن از این عده هنوز در بازداشت به سر می‌برند. (16.09.2007)
DW-WORLD: هفته کمپین یک میلیون امضا
هفته‌ جاری، هفته ای است که فعالان کمپین یک میلیون امضا برای تغییر قوانین زن ستیز، هرروزش را به برگزاری جشنی و مراسمی به مناسبت یک ساله شدن کمپین اختصاص داده اند. درتهران و چند شهر دیگر مراسمی برپا شده است. (29.08.2007)
DW-WORLD: از میان خواست‌های طرح شده در کمپین یک میلیون امضا
مضمون کمپین یک میلیون امضا چیست؟ مگر زنان چه می‌خواهند که این قدر برای قانون‌گذاران و حاکمان ناخوشایند است؟ گزارشی حاوی گفت‌وگو با خدیجه مقدم درباره‌ی دو خواست طرح شده در کمپین یک میلیون امضا برای تغییر قوانین زن‌ستیز. (16.07.2007)
DW-WORLD: زنان: ما برای جرأتمان هزینه‌ی زیادی می‌پردازیم
در نامه‌ سرگشاده‌ای که گروهی از زنان ایرانی منتشرکرده‌اند و در شماره‌ی ژويیه - اوت مجله‌ی آلمانی "اِما" چاپ شده، چنین آمده است: «ما برای جرأتمان هزینه‌ی زیادی می‌پردازیم. بسیاری از خواهران ما دستگیر شده‌اند.» (28.06.2007)
DW-WORLD: کمپین یک میلیون امضا
فعالان حقوق مدنی زنان در ایران از تابستان سال ۱۳۸۵ دو کمپین در دفاع از حقوق زنان به راه انداخته‌اند که با استقبال زیادی مواجه شده است. (25.06.2007)
DW-WORLD: كمپينى براى عدالت خواهى
"هيچكس نمی‌تواند بگويد من مخالف عدالت هستم! حرکت كمپين آنقدر عدالتخواهانه است، آنقدر مدنی، مسالمت‌آمیز و ریشه‌ای است که هیچ کس، هیچ قاضی‌ای و هیچ رییس دادگاهی وقتی ما می‌رویم و برایشان توضیح می‌دهیم، نمی‌تواند چیزی بگوید و با آن مخالفت كند!" (21.03.2007)
DW-WORLD: نگاهى به دستاوردهاى شش ماهه كمپين يك ميليون امضا
شش ماه براى دادن بيلان از يك حركت اجتماعي زمان كوتاهي است. اما كمپين يك ميليون امضا با چنان سرعتى جلو رفت و فعالان اين كمپين به دستاوردهايى رسيده اند كه حتى براى سازماندهندگان آنهم قابل تصور نبود. گفتگويى با خديجه مقدم فعال زنان و از طراحان كمپين. (19.03.2007)

هیچ نظری موجود نیست: